Jak zorganizować sobie home office?

Do tej pory praca zdalna stanowiła dodatek do pracy w biurze. Najczęściej była jakąś formą benefitu dla pracownika. W trakcie trwającej od wielu miesięcy pandemii dla poniektórych home office stał się już koniecznością. Ale nie wszyscy umieją poradzić sobie z takim trybem pracy. Rozwiązaniem jest właściwa organizacja. Sprawdź kilka sposobów, jak zorganizować sobie home office.

W związku z obecną sytuacją epidemiologiczną, sporo firm zdecydowało się przenieść na tryb pracy zdalnej. Dla odsetka osób, które nie miały przedtem styczności z takim systemem pracy, skuteczne zaplanowanie czasu bywa nie lada problemem, gdyż wymusza zastosowanie kilku nowych zasad.

Jak wykorzystać zalety i złagodzić niedogodności związane z home office?

Na początku trzeba zorganizować sobie optymalne miejsce do pracy. Najlepszą opcją jest gabinet specjalnie dla niej przeznaczony. Lecz nie zawsze jest to realne. Czasami posiadamy zaledwie kilka metrów kwadratowych przestrzeni na ustawienie stolika czy biurka i to także się sprawdzi. Ważne jest natomiast to, by strefa pracy była odseparowana od strefy osobistej. Koniecznie trzeba także zwrócić uwagę na oświetlenie, żeby w miarę możliwości było naturalne.

Jak tanim kosztem zorganizować miejsce do pracy? Gdy nie posiadasz w mieszkaniu ergonomicznego krzesła czy biurka to polecamy rozważyć jego kupno na wyprzedaży bądź przejrzeć regionalne ogłoszenia o sprzedaży na portalach społecznościowych.

Szczegółowe planowanie dnia pracy

W trakcie pracy w domu istotna jest samodyscyplina i sumienność w realizowaniu zadań. Starajmy zachowywać się tak, jak podczas pracy w firmie. Jeśli nasze godziny pracy są elastyczne, to zalecamy wybrać te, w których pracujemy najefektywniej. Należy pamiętać, aby w godzinach pracy nie planować domowych obowiązków. Najlepszym sposobem na zwiększenie koncentracji się na pracy jest wyciszenie notyfikacji z portali społecznościowych i korzystanie z metody Pomodoro, polegającej na 25 minutowych etapach pracy z 5 minutową odstępem pomiędzy następnymi czynnościami.

Domowy dress code

Cały dzień spędzony w piżamie pomimo, że brzmi wygodnie, może negatywnie wpływać na naszą produktywność. Casualowy ubiór może być na tyle wygodny, że będzie powodować stan odprężenia. By do tego nie doprowadzić warto zadbać o swój ubiór, zwłaszcza jeżeli w trakcie pracy odbywają się zebrania na videochacie. Poczujemy się wtedy pewniej.

Utrzymanie relacji ze współpracownikami

W przypadku systemu pracy na home office znikają interakcje biurowe np. poranne konwersacje przy kawie, wspólne wyjście na lunch czy dojazd do biura. Do utrzymania koleżeńskich stosunków ze współpracownikami warto wykorzystać darmowych komunikatorów typu Messenger. W razie konieczności skomunikowania się równocześnie z dużą grupą pracowników, łatwiejsze będzie zebranie online przez Google Meet, Skype czy Zoom. Gdy odczuwamy potrzebę rozmowy, warto poruszyć z kolegami z pracy też tematów prywatnych. W home office nadzwyczaj ważne jest utrzymanie należytego komfortu psychicznego, szczególnie kiedy sporadycznie widujemy się ze znajomymi.

Top